Kontosynkronisering
Sker automatiskt vid in-/utloggning.

Vid inloggning kopieras dina filer från kontot på servern lokalt till datorn du sitter vid.

Vid utloggning kopieras filerna tillbaka till servern.

Lokalt lagras filerna i max tre veckors tid orörda, så vid nästa inloggning kopieras enbart de filer över som har ändrat sig sedan du senast var inloggad på just den datorn. Då börjar en ny tre-veckorsperiod och eventuell radering skjuts fram i tiden ytterligare.

Var 20:e minut synkroniseras filer upp i bakgrunden då du är inloggad, på så sätt behöver inte alla dina filer ännu en gång kopieras över när du senare loggar ut. De filer du har aktiva just då synkroniseras först vid utloggning.

Logga alltid in på samma dator i ett klassrum!
…för då finns redan större delen av ditt konto på den datorn, och enbart de filer som du har ändrat på (vid en annan dator i ett annat klassrum) sedan du senast satt vid den datorn behöver synkroniseras över. Tycker du att synkroniseringen tar för lång tid rent generellt så är det läge att börja rensa upp lite i filmängden – då blir processen garanterat snabbare.

Vad som synkas
Mappar och undermappar till dessa som synkroniseras fram och tillbaka är:
– Bibliotek
– Bilder
– Delad
– Dokument
– Filmer
– Musik
– Skrivbord
– Webbsidor

Mina filer saknas!
Lugn, de finns då troligtvis kvar på den dator du senast arbetade med dem på. Förmodligen har inte en synkronisering utförts vid utloggningen för att kontots lösenord har behövts igen, och då har du troligen redan lämnat klassrummet bakom dig för länge sen…

Då måste du logga in igen på den datorn och se till att synkroniseringen utförs ordentligt.

Men du kan ju börja med att kontrollera om Macens nätverkskontakt sitter i, utan den fungerar inte synkning.

Du kan också prova att montera upp servervolymen och titta på ditt konto där om filerna finns centralt: Från skrivbordet, menyn
> Anslut till server… > Bläddra och välj sedan antingen x03, x04, x05 – Klicka på Anslut som, skriv in ditt lösenord och klicka i Kom ihåg lösenordet i min nyckelring.

Vad som inte synkas
Andra av dig skapade mappar direkt under din hemkatalogs namn synkroniseras inte. Inte heller mappen Hämtade filer synkroniseras. Har du laddat ner det en gång, kan du göra det igen!

Filer som har ändelsen .dmg, .iso .exe och liknande synkroniseras inte de heller.

Så här ser det ut när man inte har ordning på sin nykelring. Läge att följa instruktionerna här under. Annars blir inte dina filer synkroniserade till och från servern.

Fixa nyckelringen
Synkroniseringen blir inte gjord om man inte har en fungerande Nyckelring för lösenord. Programmet för det finner du i Program / Verktygsprogram / Nyckelhanterare.

Steg-för-steg
1. Öppna programmet Nyckelhanterare
2. Menyn Arkiv > Radera nyckelring "inloggning" – välj Radera referenser och filer
3.
Arkiv > Ny nyckelring
Skriv in samma lösenord som du har vid inloggning till datorn. Klicka på
Skapa…
4. Stäng programmet
Nyckelhanterare.
5.
> Anslut till server – bläddra fram den server som din hemkatalog ligger på. Dubbelklicka på servernamnet x03, x04 eller x05.
6. Uppe i högra hörnet välj knappen
Anslut som…
7. Skriv in ditt lösenord – och kryssa i Kom ihåg lösenordet i min nykelring.

Hemmapp aldrig synkroniserad
Först kan du prova att starta programmet •Om filsynk inte fungerar, som du finner i Program-mappen. Följ sedan instruktionerna i programmet (logga ut, och sedan in igen).
Annars kan man även manuellt radera följande filer och mappar i sitt konto:
~ / Library / FileSync
~ / Library / Application Support / SyncServices
~ / Library / Preferences / ByHost
~ / Library / Preferences / com.apple.FileSyncAgent.plist
~ / Library / Preferences / com.apple.FileSyncUI.plist
~ / Library / Preferences / com.apple.homesync.plist

Logga ut – och sen in igen. Nu bör Filsynkronisering fungera.

Fungerar det ändå inte är det läge för oss att centralt radera dina inställningsfiler även på servern för att felsöka i ditt konto. Vi vill då också få reda på vid vilken dator du arbetat och haft problem med. Salsnamn och datornummer står på inloggningsrutan; till exempel B139-01. Be din lärare ringa till IT-stöd för snabbast åtgärd.

bilden | Courtesy of Apple